کلید سازی
مدیر: اکبرعلی صدیقی کورانلو
شهر: تهران
آدرس: اسلامشهر، شهرک امام خمینی.(مسکن مهرضیاءآباد)، خ امام خمینی، خ یادگار امام(یک)، نبش مجتمع مسکونی مهر10(باب الحوائج)، پشت پاساژ قائم، نبش مهر10، پ2/1، ط همکف، نبش هم کف (تجاری)قفل کلیدسازی آنلاین و شبانه روزی
آگهی و اخبار
1395/08/08

کارت ویزیت1

کارت ویزیت1 کارت ویزیت 1
1395/08/08

کارت کلیدسازی ابی

کارت کلیدسازی ابی کارت کلیدسازی ابی
1395/03/01

عکس نوه عزیزم نسترن جانم

عکس نوه عزیزم نسترن جانم نوه دارشدن کلیدسازصدیقی آنلاین
1395/02/12

کلیدسازی شغلی فنی و روزپسند است


 گفت‌وگو ـ فهیمه امامی: کار قفل و کلیدسازی در ایران سابقه‌‌ی بسیار دیرینه و ارزشمندی دارد به طوری که اولین نسل‌های قفل در منطقه خوراسگان و به دست صنعتگران ایرانی ساخته شد و از آن تاریخ به بعد با گسترش و پیشرفت در زمینه‌های صنایع فلزی این صنعت نیز رو به پیشرفت نهاد. فکر می‌کنم همه‌ی ما تا به حال پشت درب بسته گیر کرده و یا لااقل یکی دو بار جهت تکثیر کلید به کلیدسازی مراجعه کرده باشیم، اینجاست که ما به ارزش واقعی این حرفه پی می‌بریم اما نکته‌ی حایز اهمیت این است که با توجه به حساسیت بسیار بالای این شغل حتما جهت خدمات از افراد شناخته شده و مطمئن سرویس بگیریم اکبر قنداق‌سازان از کودکی نزد برادرش در تهران این حرفه را آموخته و اکنون پس از چهل سال یکی از خبره‌ترین افراد در این حرفه است، مهارت شغلی او زمینه‌ی گفت‌وگویی را در محل کارش فراهم کرد که در زیر می‌خوانید:
 بگویید چه شد که وارد این شغل شدید؟
ـ دو تا از برادرانم و همچنین عمویم کلیدساز بودند و من از 15 سالگی نزد یکی از برادرانم این حرفه را آموختم، به درس خواندن علاقه داشتم و تا دیپلم ادامه دادم و کنکور هم شرکت کردم اما چون رشته‌ای را که دوست داشتم قبول نشدم در این شغل ادامه دادم و چون شغلی فنی است به آن علاقه پیدا کردم.
 چرا دوباره در کنکور شرکت نکردید؟
ـ چون دیگر وارد کار شده بودم و مشغله‌ی کاری اجازه نداد.
 از سختی کارتان برایمان بگویید؟
ـ قفل و کلیدسازی شغلی است که کسی تا سابقه‌ی کاری قبلی نداشته باشد و پیش کسی کار نکرده باشد نمی‌تواند این شغل را ادامه دهد چون شروع به کار در این رشته سابقه کار می‌خواهد، کلیدسازی شغلی است که همه‌ی افراد به آن احتیاج دارند و رشته‌ی دیرینه‌ای است و مانند هر کاری سختی خاص خودش را دارد.
 نظر خانواده نسبت به شغلتان چیست؟
ـ حدود 22 سال است که با همسرم زندگی می‌کنم و نظر مخالفی ندارد چون روزی حلال سر سفره می‌آید.
 می‌بینم که پسرتان هم در اینجاست آیا او هم می‌خواهد در این رشته مشغول شود؟
ـ در حال حاضر در اوقات فراغت و بعد از درس به کمک من می‌آید ولی نظر من به درس خواندن اوست.
 اگر کلیدساز نمی‌شدید دوست داشتید در چه شغلی مشغول شوید؟
ـ من دوست داشتم درس می‌خواندم و در رشته‌ی حقوق تحصیل می‌کردم یکی از دلایلی که موفق به قبولی در دانشگاه نشدم هم همین بود چون حقوق را دوست داشتم رشته‌های بالا زده بودم.
 به نظر می‌رسد ابزار کارتان ابزاری خشن است این ابزار موجب صدمه‌ی شما نمی‌شود؟
ـ ابزار اولیه در این شغل یک سیم نازک است که شاه کلید ما محسوب می‌شود و بیشتر کار ما با سوهان است، سوهان ابزاری قدیمی است که در شغل‌های متفاوتی به کار می‌رود از جمله تراشکاری و ... در شغل ما نیز سوهان‌های خاصی کاربرد دارد.
 در روز معمولا چند ارباب رجوع دارید؟
ـ به طور متوسط بین 20 تا 30 کلید می‌سازیم و به همان تعداد ارباب رجوع خواهیم داشت.
 اولین کلیدی که ساختید را به خاطر دارید؟
ـ اوایل برادرم قفل کمدها را به من می‌داد و من فقط آنها را خراب می‌کردم و به برادرم می‌دادم و او درست می‌کرد تا اینکه رفته رفته کار را یاد گرفتم.
 درآمد این شغل چطور است؟
ـ درآمد این شغل متوسط است اما برخی همکاران که در کار کلید گاوصندوق و کلیدهای ریموت و کامپیوتری و کلیدهای کددار هستند درآمدشان بیشتر است.
 نظرتان راجع به ورود جوانان به این شغل چیست؟
ـ با وضعیت کاری کنونی ورود به این شغل خالی از لطف نیست، چون شغل فنی و روزپسند است و هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و سرمایه‌ای که برای شروع نیاز است چندان زیاد نیست فقط اگر جوانان می‌خواهند وارد این شغل شوند باید حداقل بین یک یا دو سال را نزد کسی کار کنند تا مهارت لازم را کسب کنند.
1395/02/11

گفتگو با یک کلید ساز قدیمی

قفل و کلید سازی های کرج با نام عابدین چمنی به خوبی آشنا هستند

گفتگو با یک کلید ساز قدیمی

چمنی جزء اولین قفل و کلید سازهایی اسـت که در کـرج مشغول به کار شده اند.البـته پیش از ایشـان نیز، افراد دیگری در کرج به این حرفه مشغول بوده اند که سعی خواهیم کرد ، در شماره های بعدی نشریه از آنها مطالبی را جمع آوری کنیم.

متن زیر ما حصل گفتگوی ما با این پیشکسوت صنف کلید سازی است.

جناب چمنی متولد چه سالی هستید ودر چه شهری متولد شده اید؟

من متولد سال 1329 در شهر گلپایگان هستم.

از چه سالی مشغول به حرفه ی قفل وکلید سازی شده اید؟

حدود سال 1352 بود که با این شـغل آشنا شدم.ابتدا نـزد استادی به نام میرزا عـبداله در خیابان سـرسبیل سر کار رفتم. بعد از مدتی خدمـت استاد رحـیم سمنانی (کنار باشگاه تختی) کار کردم. بعد از آن هـم نزد استاد عباس شمرانی اطلاعات خودم را از این حرفه افزایش دادم و حدوداً پس از 2 الی 3 سال شاگردی، توانستم یک زیر پله را در خیابان کارون بین خیابان طوس و بیمارستان ، به قیمت 500 تومان خریداری کـنم. پس از دو ســال آن زیر پله را به یـکی از همکارانـم فروختم و بـا پول آن مـغازه ای را در خـیابـان کمالی کرج خریداری کردم و از سال 1357 تا کنون در این شهر ساکن هستم .

چند فرزند دارید؟ آیا آنها هم در شغل شما مشغول به کار هستند؟

من یک دختر وسه پسر دارم که دو نفر از آنها در حال حاضر دانشجو هستند و دو نفرشان در همین کار کلید سازی به من کمک می کنند.

از تاریخچه صنعت قفل وکلید سازی در ایران چه اطلاعاتی دارید؟

قفل وکلید سازی یکی از صنایع قدیمـی در ایران است و تا حـدود 50 یا 60 سال پیش هم این صنعـت در کشورمان رونق خوبی داشت. اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی ، صنعت قفل سازی نیز متحول شد و به مرور زمان از اعتبار آن کاسته شد. تا اینکه امـروزه باید قفل های قدیمـی و هنر دست صنعت گران ایـن حرفـه در کشـورمان را یا در مـوزه ها و یا در مجموعه های شخصـی جستجو کنیم. البته، این تـحـولات صنعتی فقط مختص به هنر قفل سازی نیست و بسیاری از صنایع وهنر های دیگر را هم شامل می شود.

جمله ای در بین مردم بر سر زبانهاست که می گویند (( برای باز کردن فلان قفل ، باید شاه کلید داشته باشی )) به نظر شما این جمله از کجا شکل گرفته است ؟

البته هیـچ قفلـی بدون کلید ساخته نمی شـود و تمامی قفلها یک کلـید مختـص به خودشان را دارند. ممـکن است ساختار یک قفل کمی چیچیده تر باشد که برای باز کردن آن به دو یا سه کلید احتیاج باشد. حالا باید ببینیم که این جمله در کجا استفاده می شود. اگر در مورد قفل سازی به کار رود که به عقیده بـنـده اشتباه است وتا آنجایی که من می دانم هیچ شاه کلیدی در جهان وجـود ندارد که بتوان با آن تمـامی قفلـها را باز کرد. ولی اگر این جمله در جای دیگری استفاده شود ، شاید مفهوم آن فرق کند. شاه کلیدی که انسانها در اختیار دارند به عقیده ی بنده همـان صبر و حوصله وبردبـاری است که باعــث می شود تمامی دربها به روی انسانها باز شود.انسان صبور با اندکی تامل و فروتنی می تواند تمامی مشکلات زندگی را حل کندو از کنار آنها عبور نماید. شاه کلید واقعی از طرف خداوند متعال در اختیار تمامی انسانـها قرار داده شده ، عده ای از آن بهره می برند و عده ای دیگر تا آخر عمرشان از وجود چنین نعمتی بی خبرند.شاید افرادی کـه این جمــله را در کلام خود به کــار می برند، مـی خواهند روش استفاده از این نعمــت الهی را برای اطرافیان خود باز گو نمایند و آنها را در مسیر درست زندگی قرار دهند. من به نوبه ی خـودم امید وارم تمامی مردم شـاه کلید زندگی خودشــان را پیدا کنند و از آن برای پیشرفت و ســاختن جامـعه ای ســالم و سعادت دنیوی و اخروی خودشان استفاده کنند.

ـــ برای به دست آوردن آن شاه کلید چه کار باید کنیم ؟

ببینید برای موفقیت در هر شغلی باید اصــول حرفه ای کار را رعایت کنیــد، مثلاً در حرفــه بنده رســم امانتداری ، درست کاری و حقــیـقت گویی یکی از شروط موفقیــت و به دسـت آوردن آن شاه کلید است. وقتی که برای تعمیر قفل منزل مردم می رویم ، احساس کنیم که آن منزل متعلق به خودمان اســت. خـود بنده هنگامی که یک مشتری برای باز کردن قفل مــنزلش به من مراجــعه می کند تا زمانی که از صـحت گفتارش اطمینان پیدا نکنم ، قفل ساختمان را باز نمی کنم. به طور معمول از همسایه ها می پرسم که آیــا این فرد مالک این ساختمان است یا خیر؟ هر شخصی در هر شغلی باید وجدان کاری را رعایت کند تا به مرور زمان آن شاه کلید را پیدا کند.

ـــ یک خاطره ی جالب از دوران فعالیت خودتان بیان کنید؟

خوب در طول این سالها ، اتفاقات زیادی در کار من رخ داده است که برخی از آنها خوب وبرخی دیگر خوشــایند نبوده است. یک بــار برای تعمــیر قفل منزلی که در یکی از مناطق مرفه نشــین بود ، عــازم شدم.ساختار قفل نصب شده روی درب برای من کمی پیچیده بود و پس از 2 الی 3 ساعت سر وکله زدن با آن نتوانستم بازش کنم و مجبور شدم که آن را بشکنم. البته صاحـب ملک هم از این موضوع ناراحــت شد و در نهایت مجبور شدم که یک قفل نو از همان مدل برایش خریداری کنم. بــارها هم اتفـاق افتاده که شخصی پشت درب منزل یا اتومبیل خودش گیر افتاده ، حالا یا آن کلید را گم کرده و یا آن را در خانه جا گذاشته است که به هر تقدیر، قفل منزل یا اتومبیلش را باز کرده ام و انعام خوبی هم گرفته ام.

آیا شده که پشت درب بسته ای قرار بگیرید ونتوانید قفلش را باز کنید؟

بله - چند مرتبه این اتفاق رخ داده است که نتوانستم قفل را باز کنم. که در نهایت مجبور شدم آنرا بشکنم و یا با دستگاه دلر، ساچمه های قفل را خرد کنم و آنرا باز کنم. ناگفته نماند که باز کــردن قفل های جدید امروزی کمی پیچیده است و نیاز به ابزار مخصـوص دارد. قفل های اتومبیل های جـدید هم ، ساختــاری متفاوت دارند و گاهاً برای باز کردنشان به مشکل بر می خوریم.

از درآمد خودتان راضی هستید ؟

خدا را شکر - اما هزینه های زندگی خیلی بالا رفته است و گاهی اوقات در مخارج زندگی دچار مشکل می شویم.

چه خواسته ای از هیات رئیسه اتحادیه دارید ؟

زحماتی که دوستان در اتحادیه متقبّل می شوند فراتر از حد انتظار است و با توجه به شـرایط حـاکم بر بازار ، اداره کردن اتحادیه واقعاً کار مشکلی است و جا دارد که بنده از طرف تمامی همـکاران در همین فرصت از زحمات هیات رئیسه محترم قدر دانی کنم. به عقیده ی بنده در رسته قفل وکلید سازی ، حدود صنفی باید رعایت شود و قبل از اعطای پروانه کسب به متقاضیان واحد صنفی قفل وکلید سازی ، از تخصص و مهارت فنی افراد هم اطمینان حاصل شود.

اگر کسی بخواهد شغل شما را فرا گیرد ، آموزشگاه یا کلاس خاصی در کرج برای آموزش این حرفه وجود دارد یا خیر ؟

در گذشته برای آموختن این حرفه باید نزد یک استاد کلید ساز شاگردی می کردید و پس از آموختن فنون این حرفه ، اقدام به تاسیس مغــازه  می کردید . اماّ فــکر کنم که در ســالهای اخیر، این حــرفه در فنی و حرفه ای تدریس می شود ولی به طور کامل اطلاعــات دقیقی در این زمیــنه ندارم . لذا چنانچه هیات رئیسه محترم در اتحادیه ، اطلاعاتی در این رابطه داشته باشند و آنرا به ما اعلام کنند. سپاسگذار خواهیم شد .

کیفیت قفل های ایرانی بهتر است یا قفل های ساخت کشورهای دیگر؟

در حال حاضر قفل های ساخته شده در دو شـرکت ایرانی به نــام های گیراو فارس کیفیت بســیار بالایی دارند و به جرات می توان گفت که رقیبی در جهان ندارند. البته قفل های ساخت کشور چین هم با کیفیت خوب و قیمتی پایـیـن تر از قفل های ایرانی ، وارد بازار شده اند که بخـش عمده ای از بازار را به خود اختصاص داده و شرکت های ایرانی را با مشکل مواجه کرده اند.

صحبت پایانی ؟

برای تمامی افرادی که خالصانه در فکر خدمت به خلق خدا هستند ، کلیه همکاران محترم و همشهریان عزیز کرجی آرزوی سلامتی وموفقیت دارم .


1395/02/04

خدمت وخدمات آنلاین

سلام وعرض وادب واحترام دارم خدمت همشهریان خودم درجای جای شهرستان اسلامشهروحومه علی الخصوص ساکنان محترم مسکن مهر اسلامشهر.من صدیقی هستم کلیدسازهمیشه در دسترس شما شهروندان عزیزم و آرزوی قلبیم این است که برای کسی اتفاق نیافتد یعنی حضور ما کلیدسازها الزامی نباشد اما ناگزیریم وقتی که مشکل پیدامی کنیم عقل و منطق حکم می کندکه به درمانگر حاذق و زبردست که البته بایدشناخته شده هم باشدیعنی علم ومجوزکار راهم داشته باشد اما باز هم کافی نیست باید درمنطقه و محل هم حضور دائمی هم داشته باشد و مورد وثوق و قابل اعتماد هم باشد.البته همه همکاران من در سراسر ایران اسلامی مورد وثوق و نزدمردم قابل احترامند و این حسن نظرمردم فهیم ایران عزیزوعظیم را می رساند.اعتبارما اعتمادشماست و ما هم برآنیم که به بهترین شکل ممکن به اعتمادشمامشتریان عزیزپاسخ درخور شان شما را داشته باشیم؛انشاالله .به هرحال اگه مشکلی برایتان پیش آمد که نیازبه کلیدساز را احساس کردید اولا خونسردی خودراحفظ کنید.واگردررفع مشکل متخصص نیستید نگذاریدافراد غیر بکاردست بزنند زیرا این گونه افراد کار رامشکل ترمی کنند هرچند قصد خدمت دارند و همین طور هزینه شما را بالا می برندودرنهایت هم به ما ارجاع داده میشود،پس بهتراست از همان اول کار را به کاردان بسپاریم .آیا اینطورنیست؟توصیه من به تمام هموطنان عزیزاین است هرکسی در منزل یا محل کارخود یکی ازشماره تلفن ویا آدرس یکی ازکلیدسازهای نزدیک محل خود را داشته باشد و اگر هم نداشتید اصلا نگران نباشید شماره ویا آدرس قفل وکلیدسازی صدیقی آنلاین را از 118بخواهید و یا اگر به اینترنت دسترسی دارید دربالای صفحه بصورت فارسیکلمه اصناف یاب را تایپ کنید و ازقسمت لیست پیداشده کلیدسازی رابزنیدودرآن صفحه کلیدسازی صدیقی آنلاین را پیداخواهیدکرد که نزدیکترین کلیدسازدرمحل اقامت شماخواهدبودجهت اطلاعات بیشترتلفن های ما02156287533و02156287544و09358817965و09198139057شبانه روزدرخدمت شهروندان عزیزوگرامی اسلامشهری وحومه مسکن مهر می باشد.بااحترام قفل وکلیدسازی صدیقی آنلاین      موفق باشید