داروخانه
مدیر: سیدامیر مکی
شهر: تهران
آدرس: تهران ، خیابان انقلاب ، ضلع جنوب شرقی میدان فردوسی
آگهی و اخبار
1298/08/23

دیابت ( بیماری قند ) چیست ؟

دیابت ( بیماری قند ) چیست ؟

دیابت یک اختلال سوخت و سازی متابولیک در بدن است . در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابر این نمیتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد .نقش اصلی انسولین پایین آوردن قتد خون توسط ساز و کار های مختلف است .دیابت 2نوع دارد .نوع اول آن به انسولین وابسته و نوع دوم آن غیروابسته به انسولین است .

افراد در خطر :

سابقه ابتلا به ديابت در بستگان درجه اول
زندگی بدون تحرک
سابقه ابتلا به ديابت حاملگي و یا سابقه تولد بچه با وزن بیش از 4 کیلو
استفاده از بعضی داروها
سابقه ابتلا به كيست‌هاي متعدد تخمدان و يا بيماري‌هاي قلبي- عروقي

داشتن 3نشانه از 5 نشانه ذیل (سندرم متابولیک) :

1.چربی بالای 150     2.فشار بالای 13/8.5      3.دورکمر بالای(سانتی متر) 102آقایان/88 خانم ها      4.قند خون ناشتا بالای 100       5.چربی خوب کمتر از 40در آقایان و 50در خانم ها

علایم دیابت :

ديابت نوع يك معمولاً شروع پر سر و صدايي دارد و با علائمي چون تشنگي، پر ادراري، پرنوشي، كاهش وزن، گرسنگي و خستگي شديد تظاهر پيدا مي‌كند .

ديابت نوع2 شروع خيلي آهسته‌تري دارد و شايع‌ترين علامت اوليه آن در واقع بي علامتي است. درصد قابل توجهي از مبتلايان به ديابت نوع2 (تقريباً 50 درصد) از بيماري خود اطلاعي ندارند و تنها با انجام آزمايش قند خون مي‌توان آن‌ها را شناسايي كرد با اين وجود در صورت عدم كنترل مطلوب ممكن است علائمي مشابه با ديابت نوع يك نيز بروز كند. عفونت‌ هاي مكرر مخصوصاً در دستگاه ادراري و پوست، تاري ديد، بهبودي ديررس زخم‌ها و احساس سوزش و بي‌حسي در انگشتان پاها نیز می توانند از علائم دیابت باشند .

درمان دیابت :

درمان دیابت نوع 1 با تزریق انسولین آغاز می شود در حالیکه درمان دیابت نوع 2 با داروی خوراکی آغاز می شود و در صورت عدم کنترل و صلاحدید پزشک انسولین تجویز می گردد .

پیشگیری های عمومی از دیابت :

کاهش اضافه وزن در پیشگیری و یا حتی درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت بسیار موثر است .

حداقل هفته ای 150 دقیقه فعالیت بدنی‌ داشته باشید .

کاهش مصرف کربوهیدرات از جمله برنج سفید و نان واستفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه ، مغز ها ، کره بادام زمینی ، غلات کامل و روغن زیتون .

چای ، قهوه و ماست بیشتر مصرف کنید .

صبحانه را فراموش نکنید

اضافه-وزن#بیماری-دیابت#قند-خون#انسولین#دیابت#سلامت#روز-جهانی-دیابت#دراگ_استور#درمان#رامین#