آزمایشگاه تشخیص طبی چیست ؟

آزمایشگاه تشخیص طبی چیست ؟

آزمایشگاه تشخیص طبی چیست؟


آزمایشگاه تشخیص طبی از مهم‌ترین موارد پزشکی است که جهت تشخیص بسیاری از بیماری‌ها نقش کلیدی دارد و برای تشخیص بیماری‌ و میکروب‌ها در بسیاری از موارد استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید با افزایش جمعیت و پیشرفت زندگی‌های شهرنشینی، بیماری‌ها و ویروس‌ها در سطح شهرها رو به گسترش است. امروزه انسان بیش از پیش به تشخیص پزشکی و درمان‌های علم پزشکی نیازمند است. 

به همین دلیل استفاده از مرکز تشخیص پزشکی برای یافتن بیماری، ویروس، میکروب، باکتری و همه مواردی که باعث اختلال در سیستم بدنی انسان می‌شود، توسط پزشکان و متخصصین توصیه می‌شود. رشته آزمایشگاهی از اصلی‌ترین رشته‌ها در زمینه پزشکی وسلامت است، دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، پس از دریافت مدرک مرتبط با این رشته، در مراکز تشخیص طبی شروع به فعالیت کرده و با تجهیزات آزمایشگاهی میکروب ها و ویروس های بدن را شناسایی کنند.

لیست برخی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برتر کشور


پیدا کردن بهترین مرکز تشخیص طبی می تواند برای افراد دشوار باشد و افرادی که نیاز به این آزمایش ها دارند، به دنبال بهترین ها هستند. در ادامه لیست برترین مراکز تشخیص طبی کشور که جایگاه بالاتری در بین مراکز تشخیص طبی دارند را معرفی می‌کنیم:

مرکز تشخیص طبی نیلو 
      مرکز تشخیص پزشکی پل رومی 
مرکز تشخیص طبی مرکزی 
مرکز تشخیص پزشکی فارابی 
مرکز تشخیص طبی آلبرت 





تفاوت آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتوبیولوژی


آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتوبیولوژی هر دو از مهم ترین انواع مراکز و علوم پزشکی است. مراکز تشخیص طبی در واقع در زمینه ارائه آزمایش‌های خونی، تشخیص میکروب و باکتری و... می باشد. که در آن با استفاده از علوم آزمایشگاهی و علوم مرتبط با میکروبیولوژی تشخیص بیماری ها و میکروب شناسی انجام می گیرد.

آزمایشگاه پاتولوژی به آسیب شناسی و بررسی اختلالات ژنتیکی و ارگانیسمی می‌پردازد. هورمون شناسی، آزمایش‌های ژنتیکی، میکروب شناسی، تشخیص انواع ویروس و بیوشیمی از اصلی‌ترین فرایندهای تشخیص طبی است.
طی سال‌های اخیر و با پیشرفت روزافزون فناوری و علوم پزشکی، مراکزی پاتوبیولوژی پدید آمدند که ترکیبی از مراکز پزشکی و پاتولوژی هستند. مراکز پاتوبیولوژی با توجه به تجهیزات و دستگاه های متعددی که دارند، به عنوان پیشرفته ترین نوع آزمایشگاه شناخته می شوند. 



روش کار آزمایشگاه تشخیص پزشکی


تجهیزات گسترده و پیشرفته‌ای که با استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می‌شود، در مراکز تشخیص طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین فرایندهای آن آزمایشات بیوشیمیایی مایعات بدن، جداسازی و باکتری شناسی، تشخیص ویروس، تکنیک‌های پاتولوژی و هماتولوژی، بافت شناسی، تحقیقات سلولی و... است.

تاریخ ثبت: 1402/03/17