نان سنگک

نان سنگک

 

خواص نان سنگک

 

بدون شک یکی از بهترین و کامل‌ترین نان‌هایی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید بدون اینکه نگران به خطر افتادن سلامتی خود باشید، نان سنگک است که به نوعی نان ملی ایرانیان می‌باشد. در زمان‌های قدیم و در پی مریض شدن پادشاهی دانشمند بزرگ ایران شیخ بهایی برای معالجی او دستور داد تا نان او را بر روی سنگ بپزند به همین دلیل خود شیخ بهایی اقدام به ساخت اولین تنور نان سنگک کرد. جالب است که این تنور به قدری با علم و هوشیاری طراحی و ساخته شد که هنوزم بعد از گذشت صدها سال بدون هیچگونه نیاز به تغییری در ساختار آن از این تنور برای  پخت نان سنگک  استفاده می‌شود. به دلیل اینکه برای پخت نان سنگک از آرد کامل یا سبوس دار استفاده می‌شود، نان سنگک دارای ویتامین‌ها و پروتئین‌های فراوانی می‌باشد به جز این موارد در نان سنگک عناصر و املاح  مورد نیاز بدن مانند منیزیم، آهن ، کلسیم ،روی و البته فیبر وجود دارد. به همین دلیل  نان سنکگ را یک نان رژیمی و سالم می‌دانند.

اما اینکه طرز تهیه نان سنگک به چه صورت است و چه مزایایی دارد و بسیاری از سوال‌های دیگر که ممکن است شما درمورد نان سنگک داشته باشید، موضوعات و سوالاتی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان نان سنگک به آن خواهیم پرداخت پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه نان سنگک

 

نه تنها برای نان سنگک بلکه برای درست کردن هر نان دیگری باید اول اقدام به تهیه خمیر آن نمود، برای درست کردن ۱۰ کیلو آرد شما باید ۸ لیتر و نیم آب که تقریباً دمای آن حدود ۲۰ درجه سانتیگراد می‌باشد را درون تقار و یا قابلمه بریزید.در مرحله بعد باید آرد و نمک مورد نیاز را به آن اضافه کنید و به دستگاه مخلوط کن اجازه دهید که به مدت زمان ۱۰ دقیقه آن را مخلوط کند. بعد از مخلوط شدن به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید و سپس  حدود ۱۵ الی ۲۵ درصد سرکش اضافه کنید و مقدار ۷/۵گرم مخمر و یا همان مایه خمیر به آن اضافه کنید و بعد از اضافه کردن مخمر به مدت ۷ الی ۸ دقیقه آن را با مخلوط کن مجدداً هم بزنید در بعضی از مواقع میتوانید سرکه را با آب ،آرد و نمک یکجا اضافه کنید. خمیر نان سنگک در مقایسه با خمیر سایر نان‌ها باید کمی نرم و شل‌تر باشد. هرچند خمیر نباید به حدی نرم باشد که باعث چرمی یا خمیری شدن نان سنگک شود‌. بعد از به عمل آمدن خمیر آن را به وسیله پاروی مخصوص درون تنور و روی سنگ‌ها میگذارند تا پخته و آماده خوردن شوند.

 

مضرات نان سنگک

 

در موردمضرات نان سنگک می‌توانیم بگوییم که این نوع از نان هیچگونه ضرری ندارد. البته که در بعضی از مواقع مشاهده شده است افرادی که اسید معده آنها بالا است و دچار سوزش معده هستند، در برخی از موارد به دلیل خوردن نان سنگک دچار سوزش معده میشوند.البته این افراد می‌توانند با برشته کردن نان سنگک از بروز این مشکل تا حدود زیادی جلوگیری کنند.

 

خواص نان سنگک

 

در قسمت‌های قبلی مقاله به این موضوع که نان سنگک یک نان پر خاصیت و البته رژیمی است اشاره کردیم،نان سنگک با توجه به اینکه از یک آرد کامل و دارای سبوس درست میشود، دارای خواص منحصر به فردی می‌باشد. نان سنگک در بین ایرانیان از گذشته تا به امروز از جایگاه خاصی برخوردار بوده است، شاید باورش کمی سخت باشد ولی طبق  آخرین تحقیقات به عمل آمده نان سنگک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در واقع این سبوس است که باعث این خاصیت نان سنگک می‌شود، از دیگر ویژگی‌ها و خواص نان سنگک می‌توان به طعم عالی، عطر خوب و مغذی بودن آن اشاره کرد. نان سنگک به دلیل اینکه دورریز ندارد از لحاظ صرفه‌جویی نیز یک نان به صرفه می‌باشد. نان سنگک نانی است که مواد معدنی مانند ویتامین، کلسیم و آهن در آن وجود دارد همچنین این نان به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر هضمی آسان دارد و پزشکان متخصص گوارش خوردن نان سنگک را به بیماران خود توصیه میکند.

 

آرد نان سنگک چه نوع آردی است؟

 

در قسمت های ابتدایی این مقاله در مورد آرد نان سنگک توضیحاتی ارائه دادیم، ولی به شکل کلی می‌توانیم بگوییم که آردی که با آن نان سنگک تهیه می‌شود، آرد سفیدی که با آن لواش و سایر نان‌ها درست میکنند نیست، در واقع برای تهیه نان سنگک از آرد سبوس‌دار استفاده و همین موضوع باعث سالم و پرخاصیت بودن نان سنگک می‌باشد.

 

نان سنگک در استانبول

 

هرچند که نان سنگک یک نان تمام ایرانی می‌باشد ولی امروزه شاهد این هستیم که در برخی از کشورهای همسایه مانند ترکیه و مشخصاً شهر استانبول نان سنگک پخته می‌شود.با توجه به اینکه اکثر مهاجرین ایرانی در ترکیه به دنبال یک نان رژیمی و پرخاصیت می‌گردند در شهر استانبول چند نانوایی سنگکی وجود دارد، البته بومیان شهر استانبول نیز از نان سنگک به خوبی استقبال می‌کنند. شاید خیلی زود نان سنگک به عنوان یک نان رژیمی و سالم در همه جای دنیا پخت شود.

 

نان سنگک خانگی

 

هرچند که با توجه به اینکه در اکثر شهرها و روستاها سنگکی‌هایی وجود دارند ولی ممکن است در برخی از مواقع به نان سنگکی دسترسی نداشته باشید‌ شما می‌توانید در خانه و یا درون حیات اقدام به پخت نان سنگک کنید .خمیر را که مطابق توضیحاتی که در قسمت های قبلی مقاله دادیم تهیه می‌کنید. برای ساخت تنور لازم چند آجر روی هم قرار دهید توجه داشته باشید که باید یک قوطی یا ورق نازک را وسط آجرها بگذارید. یعنی تنور را به دو قسمت تقسیم کنید که در قسمت زیر آتش و بر روی قوطی ریگ و سنگ های ریز را بریزید ، اندازه ریگ ها باید اندازه هسته زردآلو و یا یک پسته باشند. بعد از روشن کردن زیر ورق و یا قوطی اجازه دهید که سنگ‌ها به خوبی داغ شوند.بعد از داغ شدن آن می‌توانید خمیر را که به خوبی آماده شده است، روی آن بیندازید و بعد از چند دقیقه که کاملاً پخته شد آن را بردارید.

 

قیمت نان سنگک

 

قیمت نان سنگک به عوامل مختلفی بستگی دارد از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت نان سنگک می‌توان به آزاد بودن سهمیه آرد نانوایی و یا دولتی بودن آن اشاره کرد.معمولاً نانوایی‌هایی که سهمیه دولتی آرد می‌گیرند نان سنگک را در شهرستان‌ها به قیمت ۲۰۰۰ تومان می‌فروشندهرچند که این قیمت در کلان شهرها و مخصوصاً تهران می‌تواند بیشتر باشد. یکی دیگرعوامل موثر در تعیین قیمت نان سنگک ساده و یا کنجدی بودن نان سنگک است. معمولاً قیمت نان سنگک دو رو کنجدی سه برابر قیمت سنگک می‌باشد.

 

کالری یک کف دست نان سنگک

 

هر چند که نان سنگک یک نان رژیمی و پرخاصیت می‌باشد. اما برای افرادی که در رژیم  های غذایی و مخصوصاً رژیم‌های لاغری هستند و قصد سوختن کالری دارند، دانستن این موضوع که یک کف دست سنگک چقدر کالری دارد، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. به شکل معمول یک کف دست سنگک دارای ۷۰تا ۸۰

کالری می‌باشد. هرچند که این میزان می‌تواند در نان سنگک‌های کنجدی بیشتر از این اندازه باشد.

 

بهترین  و با کیفیت ترین نان سنگک

 

هرچند که نان سنگک به خودی خود یک نان با کیفیت است که از هر نظر از دیگر نان‌ها بهتر می‌باشد. اما به شکل کلی بهترین و با کیفیت‌ترین نان سنگک سنگکی است که برای تهیه خمیر آن از بهترین و کامل‌ترین آرد استفاده شود. همچنین عدم استفاده از جوش شیرین می‌تواند یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین و با کیفیت‌ترین نان سنگک باشد. نان سنگک خوب نانی است که برشته شده و خوب بپزد‌ البته برشته شدن با سوختن تفاوت دارد. معمولاً یک نان سنگک خوب دارای یک بافت نرم و یکنواخت است. که به راحتی می‌توان آن را بریده و نگهداری کرد.

 

امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد نان سنگک به عنوان یک نان پرخاصیت و اصیل ایرانی به دست آورده باشید.

تاریخ ثبت: 1402/08/02